Inleiding
TVN Zorgt staat voor goede zorg en begeleiding. Op het juiste moment en op de juist manier. De
wens van de client is hierbij het uitgangspunt. We werken samen met mensen die deskundig zijn en
een drive hebben om iets te betekenen. We vinden het belangrijk dat mensen met plezier hun werk
doen en doen dit, waar nodig, met andere organisaties. Daarom willen we met deze gedragscode
afspreken hoe met elkaar om te gaan en welke cultuur we uit willen dragen.
Deze gedragscode is bedoeld voor alle zorgprofessionals/medewerkers die verbonden zijn aan TVN
Zorgt (medewerker in loondienst, ZZP-er, stagiaire, leerling), samenwerkingspartners, cliënten en
andere betrokkenen. De gedragscode heeft als doel:
– Een fijne en veilige (werk)omgeving te waarborgen voor cliënten en professionals/medewerkers;
– Duidelijk te maken waar we als organisatie voor staan en wat we willen uitdragen;
– Agressie, racisme, discriminatie (in de breedste zin van het woord) en alle vormen van (seksuele)
intimidatie te vermijden;
– Te voldoen aan wet- en regelgeving.
Respectvol gedrag
➢ We laten de ander in zijn waarde, ook al zijn we het niet met die ander eens. We respecteren de
eigenheid en diversiteit van de ander, ook als het gaat om religie of seksuele voorkeur.
➢ We onthouden ons van elke vorm van ongewenste gedrag tegenover cliënten en collega’s. Hieronder
wordt in ieder geval verstaan elke vorm van gedrag, zoals discriminatie, agressie en (seksuele)
intimidatie, waarbij de persoonlijke integriteit van de ander wordt aangetast.
➢ We luisteren naar cliënten en naar collega’s en stellen ons daarbij kwetsbaar op. We geven overigens
net zo vaak complimenten als kritiek.
➢ We praten mét elkaar praten in plaats van óver elkaar.
➢ Bij grensoverschrijdend gedrag spreken we elkaar aan op onze plichten en verantwoordelijkheden. In
ernstige gevallen kan overtreding van gedragsnormen betekenen dat (zorg-)overeenkomsten worden
beëindigd (met borging van zorg continuïteit) en/of dat er melding wordt gedaan bij de politie.
➢ Wanneer er sprake is van diefstal zal aangifte worden gedaan bij de politie.
➢ Zorgverleners hebben het recht om te werken in een rookvrije omgeving. Wanneer zij in een huis
komen waar gerookt wordt, mogen zij cliënten verwachten dat zij luchten voordat de zorgverlener
komt en niet roken in aanwezigheid van de zorgverlener. Zorgverleners roken niet in het bijzijn van
cliënten.
➢ Wanneer een zorgverlener door een cliënt geconfronteerd wordt met (seksuele) intimidatie,
discriminatie of agressie heeft hij/zij het recht de werkzaamheden bij deze client onmiddellijk te
onderbreken zonder dat dit een dringende reden voor ontslag (in de zin van artikel 7:678 van het
BW) oplevert. Hij/zij heeft het recht om opnieuw plaatsing bij betrokken client te weigeren. Wij
zullen voor de cliënt op zoek gaan naar een passende oplossing om zorg continuïteit te garanderen.
Professioneel handelen
➢ We handelen volgens de beroepsnormen zoals omschreven in geldende beroepscodes.
➢ Handelingen die vermenging van zakelijke- en privé belangen kunnen veroorzaken, worden
vermeden om, zelfs de schijn van, belangenverstrengeling te voorkomen. Dit betekent dat, zonder
persoonlijk belang, betrouwbaar en professioneel wordt gehandeld en dat bijvoorbeeld het beheren
van de financiële middelen van cliënt en van fondsen van de cliënt niet gedaan wordt.
Gedragscode TVN Zorgt v3 2023 1➢ We zijn ons ervan bewust dat wanneer je als zorgverlener privé-contact hebt met een cliënt, je altijd
je rol als zorgverlener meeneemt en cliënten je blijven zien als zorgverlener.
➢ We kleden ons passend en representatief voor onze functie, rekening houdend met de situatie
waarin we ons bevinden.
➢ We hebben respect voor de taak van andere professionals die ook betrokken zijn bij het bieden van
zorg aan de cliënt.
➢ We geven onze werkzaamheden zo vorm en leggen de noodzakelijke informatie zo vast, dat een
collega zonder al te veel moeite de zorg of begeleiding over kan overnemen.
➢ We maken gebruik van het elektronisch cliëntendossier Nedap / ONS zodat veilige borging van
informatie is gegarandeerd.
➢ We zijn ons steeds bewust van de eisen die aan ons handelen worden gesteld, nemen kennis van
nieuwigheden in ons vakgebied en weten hoe we ons werk hebben georganiseerd.
➢ We werken methodisch conform de gestelde doelen uit het zorg- of begeleidingsplan.
➢ Het is verboden drank en drugs in bezit te hebben of te gebruiken tijdens het uitvoeren van je
werkzaamheden en/of te verschijnen op je werk onder invloed van alcohol of verdovende middelen.
Integer gedrag
➢ Wij laten ons niet leiden door de belangen en voorkeuren van anderen, bekenden, familieleden of
relaties.
➢ We nemen geen giften of schenkingen aan en schenken of geven ook niet aan cliënten of hun
naasten.
➢ We respecteren elkaars privacy en bewaken onze eigen grenzen.
➢ Onze betrokkenheid uit zich door een zorgvuldige houding ten opzichte van de afstand en nabijheid
die we hanteren in relatie tot onze cliënten.
➢ We handelen altijd in lijn met de geldende wetgeving aangaande de bescherming van privacy
gevoelige informatie:
• We verstrekken geen informatie aan anderen zonder expliciete toestemming van betrokkene;
• Informatie die we verzamelen vanuit de uitoefening van onze werkzaamheden gebruiken we alleen
binnen de kaders van onze verantwoordelijkheden en van de relevante wetgeving.
• We gaan zorgvuldig om met vertrouwelijke documenten (computers vergrendelen, gebruik van een
papierversnipperaar, vertrouwelijke documenten in een afgesloten kast etc.);
• We gebruiken veilige mail (Zorgmail) wanneer we een bericht versturen dat persoonsgegevens bevat.
Zie ook Werkafspraken Informatieveiligheid.
➢ We zullen geen handelingen verrichten die tot doel hebben overheden, fiscale autoriteiten of derden
te misleiden.
➢ We vermijden uitingen op sociale media en andere digitale kanalen waarin privacy gevoelige
informatie over een ander, beeltenissen van anderen of uitspraken over anderen worden gedaan,
tenzij daarover uitdrukkelijk vooraf afspraken zijn gemaakt en vastgelegd.
➢ We willen en moeten steeds ons handelen kunnen uitleggen en verantwoorden.
Kwaliteit
➢ We houden oog voor wat er toe doet en voor de bedoeling.
➢ Kwaliteit van zorg is onze belangrijkste drijfveer.
➢ We geloven in de visie van Positieve Gezondheid en Presentie. Aanhaken en contact maken: dat is
het uitgangspunt van de relatie voor zorg of begeleiding.
➢ Vanuit het coöperatieve gedachtengoed willen we samen werken aan goede zorg; samen zijn we
sterker dan alleen.

