Categorieën bekijken

Gedragscode

5 min leestijd

Inleiding

TVN Zorgt staat voor goede zorg en begeleiding. Op het juiste moment en op de juist manier. De

wens van de client is hierbij het uitgangspunt. We werken samen met mensen die deskundig zijn en

een drive hebben om iets te betekenen. We vinden het belangrijk dat mensen met plezier hun werk

doen en doen dit, waar nodig, met andere organisaties. Daarom willen we met deze gedragscode

afspreken hoe met elkaar om te gaan en welke cultuur we uit willen dragen.

Deze gedragscode is bedoeld voor alle zorgprofessionals/medewerkers die verbonden zijn aan TVN

Zorgt (medewerker in loondienst, ZZP-er, stagiaire, leerling), samenwerkingspartners, cliënten en

andere betrokkenen. De gedragscode heeft als doel:

– Een fijne en veilige (werk)omgeving te waarborgen voor cliënten en professionals/medewerkers;

– Duidelijk te maken waar we als organisatie voor staan en wat we willen uitdragen;

– Agressie, racisme, discriminatie (in de breedste zin van het woord) en alle vormen van (seksuele)

intimidatie te vermijden;

– Te voldoen aan wet- en regelgeving.

Respectvol gedrag

We laten de ander in zijn waarde, ook al zijn we het niet met die ander eens. We respecteren de

eigenheid en diversiteit van de ander, ook als het gaat om religie of seksuele voorkeur.

We onthouden ons van elke vorm van ongewenste gedrag tegenover cliënten en collega’s. Hieronder

wordt in ieder geval verstaan elke vorm van gedrag, zoals discriminatie, agressie en (seksuele)

intimidatie, waarbij de persoonlijke integriteit van de ander wordt aangetast.

We luisteren naar cliënten en naar collega’s en stellen ons daarbij kwetsbaar op. We geven overigens

net zo vaak complimenten als kritiek.

We praten mét elkaar praten in plaats van óver elkaar.

Bij grensoverschrijdend gedrag spreken we elkaar aan op onze plichten en verantwoordelijkheden. In

ernstige gevallen kan overtreding van gedragsnormen betekenen dat (zorg-)overeenkomsten worden

beëindigd (met borging van zorg continuïteit) en/of dat er melding wordt gedaan bij de politie.

Wanneer er sprake is van diefstal zal aangifte worden gedaan bij de politie.

Zorgverleners hebben het recht om te werken in een rookvrije omgeving. Wanneer zij in een huis

komen waar gerookt wordt, mogen zij cliënten verwachten dat zij luchten voordat de zorgverlener

komt en niet roken in aanwezigheid van de zorgverlener. Zorgverleners roken niet in het bijzijn van

cliënten.

Wanneer een zorgverlener door een cliënt geconfronteerd wordt met (seksuele) intimidatie,

discriminatie of agressie heeft hij/zij het recht de werkzaamheden bij deze client onmiddellijk te

onderbreken zonder dat dit een dringende reden voor ontslag (in de zin van artikel 7:678 van het

BW) oplevert. Hij/zij heeft het recht om opnieuw plaatsing bij betrokken client te weigeren. Wij

zullen voor de cliënt op zoek gaan naar een passende oplossing om zorg continuïteit te garanderen.

Professioneel handelen

We handelen volgens de beroepsnormen zoals omschreven in geldende beroepscodes.

Handelingen die vermenging van zakelijke- en privé belangen kunnen veroorzaken, worden

vermeden om, zelfs de schijn van, belangenverstrengeling te voorkomen. Dit betekent dat, zonder

persoonlijk belang, betrouwbaar en professioneel wordt gehandeld en dat bijvoorbeeld het beheren

van de financiële middelen van cliënt en van fondsen van de cliënt niet gedaan wordt.

Gedragscode TVN Zorgt v3 2023 1 We zijn ons ervan bewust dat wanneer je als zorgverlener privé-contact hebt met een cliënt, je altijd

je rol als zorgverlener meeneemt en cliënten je blijven zien als zorgverlener.

We kleden ons passend en representatief voor onze functie, rekening houdend met de situatie

waarin we ons bevinden.

We hebben respect voor de taak van andere professionals die ook betrokken zijn bij het bieden van

zorg aan de cliënt.

We geven onze werkzaamheden zo vorm en leggen de noodzakelijke informatie zo vast, dat een

collega zonder al te veel moeite de zorg of begeleiding over kan overnemen.

We maken gebruik van het elektronisch cliëntendossier Nedap / ONS zodat veilige borging van

informatie is gegarandeerd.

We zijn ons steeds bewust van de eisen die aan ons handelen worden gesteld, nemen kennis van

nieuwigheden in ons vakgebied en weten hoe we ons werk hebben georganiseerd.

We werken methodisch conform de gestelde doelen uit het zorg- of begeleidingsplan.

Het is verboden drank en drugs in bezit te hebben of te gebruiken tijdens het uitvoeren van je

werkzaamheden en/of te verschijnen op je werk onder invloed van alcohol of verdovende middelen.

Integer gedrag

Wij laten ons niet leiden door de belangen en voorkeuren van anderen, bekenden, familieleden of

relaties.

We nemen geen giften of schenkingen aan en schenken of geven ook niet aan cliënten of hun

naasten.

We respecteren elkaars privacy en bewaken onze eigen grenzen.

Onze betrokkenheid uit zich door een zorgvuldige houding ten opzichte van de afstand en nabijheid

die we hanteren in relatie tot onze cliënten.

We handelen altijd in lijn met de geldende wetgeving aangaande de bescherming van privacy

gevoelige informatie:

• We verstrekken geen informatie aan anderen zonder expliciete toestemming van betrokkene;

• Informatie die we verzamelen vanuit de uitoefening van onze werkzaamheden gebruiken we alleen

binnen de kaders van onze verantwoordelijkheden en van de relevante wetgeving.

• We gaan zorgvuldig om met vertrouwelijke documenten (computers vergrendelen, gebruik van een

papierversnipperaar, vertrouwelijke documenten in een afgesloten kast etc.);

• We gebruiken veilige mail (Zorgmail) wanneer we een bericht versturen dat persoonsgegevens bevat.

Zie ook Werkafspraken Informatieveiligheid.

We zullen geen handelingen verrichten die tot doel hebben overheden, fiscale autoriteiten of derden

te misleiden.

We vermijden uitingen op sociale media en andere digitale kanalen waarin privacy gevoelige

informatie over een ander, beeltenissen van anderen of uitspraken over anderen worden gedaan,

tenzij daarover uitdrukkelijk vooraf afspraken zijn gemaakt en vastgelegd.

We willen en moeten steeds ons handelen kunnen uitleggen en verantwoorden.

Kwaliteit

We houden oog voor wat er toe doet en voor de bedoeling.

Kwaliteit van zorg is onze belangrijkste drijfveer.

We geloven in de visie van Positieve Gezondheid en Presentie. Aanhaken en contact maken: dat is

het uitgangspunt van de relatie voor zorg of begeleiding.

Vanuit het coöperatieve gedachtengoed willen we samen werken aan goede zorg; samen zijn we

sterker dan alleen.